Saturday, October 6, 2007

طار في الهوى شاشي

كنت جالسة أتابع مشاهد كانت فاتتني من المسلسل التلفزيوني اليومي في حلقة الاعادة ولاحظت شيئا اني ارى المشهد المعاد كما رأيته من قبل بنفس الظروف؛ ايه يعني الانطباع الأول يدوم!


أي انني عند لحظة معينة نظرت أسفل الشاشة لأتذكر العلامات الخضراء الخاصة بالصوت ؛أي أني تذكرت انه في هذة المرحلة من المشاهدة كنت ارفع صوت التلفاز؛


وهنا انتبهت لشئ وثوق ارتباط الشئ بظروف حدوثه


مثلا اذا كنت اراجع درسا ما فعند استرجاعي للمعلومة استرجع معها ماحدث وقتها كحرف كتبته هنا أو جملة قطعت تفكيري أو فكرة سرحت فيها وقتها


وكأن هذا الشئ كلعبة اللغز المفكك لاتبغى الا أن تكون نفسها على وتيرتها الأولى ولكنها هنا قابلة للزيادة كلماازداد عدد مرات تكوينها كأن مثلا زاددت خبرتها واكتمل نضوجها


وليس هذا فقط بالنسة لقراءة معلومة أو مشاهدة فبلم ولكنها طريقة تعلم كاملة المحاور والتي هي التعليم الغير مباشر


فمثلا في دراستي لاأنسى أبدا أن مريض الذبحة الصدرية من الؤكد انه يعاني الضغط العالي وانه مدخن على الأرجح حيث عرفت من خلال ال مرورعلى الكثير من المرضى يعانون من المشكلتين معا ؛وهى أوقع من التلقين المباشر بأن أعراض الذبحة الصدرية كذاوكذا؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛


ذلك ويقال أن ما يؤخذ بالتلقين الغير الباشر يحمل على الذاكرة المعروفة باللونج ترم ميوري مقارنة بضدها المحمول علي الشورت ترم ميموري


وهو أسلوب تربوي جيد؛فمثلا اذا حكيت لطفل قصة تحمل معنى أو قيمة أخلاقية ما أفضل من أن تقول أفعل ولا تفعل ......................................


وهذا هو السبب في ان كل ما تعلمناه في المدارس طار في الهوى شاشي ؛ولم يبقى منه غيرالقليل والذي اراهن أنه كان نتاج مواقف واعمال للعقل

9 comments:

Raneem said...

exactly that's happening to almost all of us. that's why learning should be always supplied with with audio-visual aids & practices,not jst mentioning it as it is.
this 's the concept of "NLP"=NeuroLingual Program, wch's in arabic "albarmaga ello3áweya el3asabeya" there'multiple books talking about this specific issue.
they r already using it in developed countries in schools & faculties...
bs it needs @ least 2o yrs so the Egyptian Education adminstrators hear about it & apply it.
The things we can do now is to help ourselves to learn about it independently & say YARAB..

shahrzad_storry teller said...

raneem ana wa allahi mabsota gidan enk mitab3a ma3ia , ana bas 3aiza anabih kman lmawdo3 el2odwa leh 3amlin n2aol khali feh 2adwa da lih 3la2a tab3an bimawdo3 elmola7za di barda min doro2 elta3lim el3;r mobashir yemkim fe3lan byakhod wa2t lakin mawdo3 morbi7 gidan ,rabina yorzo2na wa eyakom el3ilm elli feh sala7 el oma ,we 3ala fekra ana barod 3aliki fe lilat 27 we enshaa allah mostagabin elda3wa ,ashofek 3ala khir dayman we rabina yekrimik,amin amin ya rab el3alamin

Zivago said...

يفخر كل ناصري وعلي باب الله بمجانية التعليم في عهد عبد الناصر ومجانية التعليم المصرية نظرية لا توجد الا عند المصريين -وهم الاكثر تفننا في نظريات الهدم الذاتي-مجانية التعليم المصري هو منحني ينحدر بالتدريج من عهد ناصر ووصل الي اقصي انحداره في عصرنا الحالي نحن نتلقي تعليما مجانيا لاننا لا نتلقي شيئا علي الاطلاق ويالتالي لا تتعجبي من اعداد رواد المقاهي من حملة المؤهلات العليا ان التلقين الغير مباشر وسيلة لم تفطن اليها وزارة التربية والتعجيز المصرية..انظري الي الخليج الذي كان يحبو ايام الخمسينيات والسيتينيات وكنا نصدر لهم العلماء والاطباء والمحاسبين والمهندسين..انا لست مع عهد ناصر ولا اشجع التعليم المجاني بواقعه الحالي..الكل يعترض بسبب انتشار الفقر الشديد في المجتمع المصري و لهذا قصة اخري ..تحياتي

sherif gharib said...

عزه اللى انتى قولتيه ده بيعكس حاجات كتير قوى انه كده اغلب حياتنا احنا اللى ممكن نشكلها ده طبعا لو حبينا اننا نحتفظ بيها لان ده لايتاح فى اطار تعليمنا الغير واضح المعالم او الاسلوب او حتى المنهج و الطريقه و الغريب فى الموضوع اننا بنخزن التفاصيل على الحدث يعنى مثلا اننا بنفتكر تفصيله تعليه التليفزيون اكتر من الحلقه مجمله على بعضها و ده بيجيب سؤال تانى يا ترى بقى تعلقنا بالتفاصيل اكتر من تعلقنا بالاجمال
تحياتى ليكى يا دكتورهو يا رب نقول كفاره بقى
فاهمانى طبعا

shahrzad_storry teller said...

zivago أكيد طبعا التعليم غير المباشر بيكون مكلف عن التلقين والتحفيظ ولكن يانتعلم حاجة يا مانتعلمش ونريح دماغنا على الأقل مش حنلاقي حد بيقول انا عايز أشتغل بشهادتي قال يعتي هو عارف حاجة وأخره بيعقد على مكتب ويقرأ الجرنال؛علىفكرة حلها سهل كل واحد يراعي ضميره في شغله

shahrzad_storry teller said...

sherif it belongs 2 the physiology of the neurons ,the more sensory organs u use the more neurons involved so the most fixation 2 the information u recived ,so tab3an e7na kida mabnit3alimsh 7aga len e7na benasma3 bas, 3moman fat elketer

تــــ(حـنة)ــــر said...

بجد انتى فيكي حاجة لله
انا لسه كنت فى المدونة و كتبت التعليق لكن النت فصل
و استغربت لما ليقت التعليق بتاعك فى نفس الوقت

كل سنة و انتى طبية وو ربنا يسعدك يارب
تحياتى
تمر حنة

shahrzad_storry teller said...

تمر حنة انا مبسوطة قوي من زيارتك لي يارب آمين انا وانت والمسلمين كلهم

3LY said...

انا موافقك جدا عشان كده مثلا في الامتحان لو فاهمين الدرس حا نعرف نألف فيه و نقنع اللي قدامنا بوجهة نظرنا , اما لو حافظين بس و نسينا - و ده وارد - مستحيل حنحل او حننجح و حنضطر نغش من اللي يسمحلنا و يا عالم حا يدينا المعلومة صح ولا غلط .. لو طبقتي المثال دة على الحياة حاتفهمي قصدي ..